Big in Vietnam

Vandaag halen Peter en Tan ons per scooter om 08.00 uur op in de lobby van Uptown hotel. We nemen de koffers ook mee want we zullen de laatste nacht in Hoi An bij hen doorbrengen. We gaan een beetje rondtoeren en in de avond bbq onder de bezielende leiding van Tan.


Allereerst gaan we op zoek naar de beroemde lantaarns van Hoi An. Ik wil er graag een paar meebrengen en Peter heeft aangeboden om ze als handbagage mee te nemen. Hij heeft toch geen bagage als hij in juni terug gaat. Dat is echt superlief. Ter plaatse worden onze favoriete kleuren geproduceerd. Leuk om te zien hoe ze gemaakt worden. Voor zo een 15 euro hebben we er drie in verschillende maten. Leuk, leuk, leuk!


Ik heb een beetje last van mijn maag en dat is wel jammer. We ontbijten namelijk in de overdekte foodcourt bij de markt. Hier gaan Peter en Tan vaak heen. Alles ziet er goed uit en het is er heel schoon maar ik moet er even niet aan denken. Ik hou me bij een kommetje van de plaatselijke ontbijt soep. En zelfs dat vindt mijn maag niet heel leuk. Dat wordt wat als ik denk aan het vooruitzicht om de hele dag achter op de motor te zitten. Gelukkig kopen we eerst de ingrediënten voor de bbq en om eerlijk te zijn komt mijn soep er bijna weer uit. Ik zie zo veel dierenleed dat ik spontaan fulltime vegetarisch overweeg. Gelukkig hebben ze ook paddenstoelen.


We rijden de rijstvelden in om een kijkje te nemen hoe de gemiddelde Vietnamese boer de dag besteedt. We komen bij een ecologische boerderij die zwarte rijst verbouwt en ook oesterzwammen kweekt. Een Vietnamese filmploeg is daar een soort promotiefilmpje aan het maken over de cultuur van Hoi An. And we are in it! Simon en Peter nemen plaats om de rijst te zeven en ik mag de oesterzwammen oogsten. Daarna worden we geïnterviewd voor een Vietnamese TV zender, VTV8 en vertellen nog eens hoe prachtig en bijzonder deze streek is om te bezoeken. Hou het in de gaten want 16 februari wordt het uitgezonden.


Als we terugrijden gaat het gelukkig ook al weer iets beter met mijn maag. In Lucky’s Homestay gaan we gelijk aan de slag met het maken van Vietnamese loempia’s. Leuk om te doen en als Tan ze heeft gefrituurd smaken ze ook zalig. We grillen de oesterzwammen zoals Jamie dat altijd in zijn leuke filmpjes laat zien. Als een spies en je snijdt het af als donerkebab. Eerlijk waar, ik heb nog nooit zulke lekkere oesterzwammen geproefd. Simon neemt nog een verkoelende duik in het zwembad en de coconut koffie van Peter maakt het helemaal af. Morgen om 06.00 uur staat het ontbijt klaar en de taxi pikt ons om 06.45 uur op om naar Da Nang te vertrekken. Vanaf daar vliegen we terug naar Bangkok voor deel 2 van ons Thaise avontuur.


Linda


Reacties

Reacties

Peter Leblanc

Wat was het gezellig hé. Ik ga jullie in juni in NL weer zien. Bedankt voor jullie bezoek, Tân ik en Lucky missen jullie ?❤️??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!