De teerling is geworpen

Alea jacta est.

Lantadivers, de grootste duikschool op dit eiland is het geworden. Zeven uur 's morgens worden we opgehaald met een pick-uptruck. Een klein halfuurtje later drukken we de hand van Daan, zesentwintig of zo iets. Divemaster uit Klundert een plaatsje in het Brabantse verscholen achter Breda. Aan boord: koffie, thee, chocomel, Fanta, Coca Cola en water zoveel je wilt. Het ontbijt staat bijna klaar. Spek, eieren, rauwkost en broodjes vullen enige tijd later de lege maag. Een boottochtje van anderhalf uur varen later komen we aan bij Koh Haa Laguna. Een korte duikbriefing later liggen we te water als Daan het teken geeft, duim naar beneden (in het antieke Rome was dat voor een gladiator geen goed teken), om af te zakken naar 18 meter. Het water met een temperatuur van dertig graden is helder en heeft een prachtige lichtval. Echter, verwend als we zijn door onze Maleisische duikervaring valthet enigszinstegen. Seen that, been there, done that. Maar daar waren we al voor gewaarschuwd. Als je met een Ferrari begint valt een Lada tegen. Maar het blijft absoluut leuk om te doen.

Na de lunch heeft een andere boot met duikers een whaleshark gespot. Ineens is de hele boot in rep en roer. Snel trekken we onze spullen aan en doen een rappe buddycheck om onze apparatuur te testen. Plusminus twintig man m/v liggen in het water op zoek naar het planktonetende gevaarte van acht tot dertien meter. Alsof je naast een vrachtwagen ligt. De opwinding slaat naar mate de duik vordert om in ontgoocheling als het beest zich niet laat zien. Na een kleine vijftig minuten sucktor et emergo zitten we weer op de boot. Gevoed als we zijn door conspiracie-theories zoals die dat Kennedy vermoord is door de CIA en het militair industrieel complex en George Bush11 september heeft geensceneerd om Irak binnen te vallen vermoeden we ook hier doorgestoken kaart om ons zo snel mogelijk weer aan land te krijgen. Dit wantrouwen zal wel aan ons liggen. Maar zelfs duikers die hieral vijfhonderd duiken hebben gemaakt zijn noggeen whaleshark tegen gekomen. Slechts een enkeling kwam deze per ongeluk tegen. Vermoeid als we zijn gaat in hutje Glazpol die avond het licht om kwart over negen uit. Zelfs in onze dromen laat de whaleshark zich niet zien.

hans

Het wordt tijd dat jullie terug komen en een paar weken vacantie thuis gaan door brengen als ik de laatste foto's bekijk ik bedoel de portretten en en een vermoeide Simon zie met een fles bronwater dan denk ik oei die hebben vakantie nodig. En Lin de overige foto's zijn prima je gaat vooruit. Goede vlucht en gezond weer thuis
groetjes Hans