Planes, boats and automobiles

Bohol Filippijnen naar Koh Lanta Thailand. De zwaarste etappe van onze reis. Half elf nemen we een taxi naar de snelle veerboot van Tagbilaran Bohol naar Cebu City. In de SM shoppingmall hebben we nog een kleine pitstop bij Gerry's. Het is maar de vraag wanneer we weer wat behoorlijks te eten krijgen. Vandaar uit naar het vliegveld op Mactan Island. Met Cebu Pacific vliegen we naar Manila. Inflight entertainment bestaat uit een spelletje. Er zijn drie toilettasjes met Cebu Pacific logo te winnen. We worden bestookt met moeilijke vragen zoals wie kan zijn boardingpass laten zien of wie kan tien vingers opsteken. Zwaar intellectueel vermoeid landen we op Manila. Wachttijd drie uur voor we door kunnen vliegen naar Bangkok Suvarnabuhmi International Airport. Onze aankomst is 19 maart 23.50. Er zijn weer massale demonstraties is Bangkok vandaar dat we het vliegveld niet af willen. De vlucht naar Krabi met Thai Airways vertrekt 20 maart 08.00. Dat betekent dus luchthavenliggen tot we mogen boarden. Onze bed vannacht bestaat uit de marmeren vloer van Suvarnabuhmi wel voorzien van airco. Ervaring als daklozen ontbreekt ons. Mijn wollen trui en Linda's capuchonjack zijn de grootste luxe tijdens deze Suvarnabuhmi Survival. De ongeveer vier jaar geleden geopende luchthaven is een architectonisch wonder maar heeft een slechte ligging. In ieder geval voor onze ruggen.

Aan boord van de Thai Airways Airbus waar de koffie wordt geserveerd knappen we enigszins op. Na een uurtje landen we op Krabi Airport waar de bus nemen die ons naar de veerboot brengt naar Koh Lanta. Het is inmiddels twee uur ´s middags als we eindelijk Koh Lanta bereiken. Als we dan eindelijk voor een geschikte prijs een strandbungalow met airco hebben is het half vijf. We zijn te vermoeid om zelfs nog een biertje te drinken. We verwisselen de reiskleding voor zwemoutfit en spoelen het zweet en stof door de zesentwintig uur durende reis opgedaan af in het zwembadje. We zijn twee bootreizen, drie vluchten, vier taxiritten verder. De eerste Thaise maaltijd wordt genuttigd met cola en water. Enige vorm van alcohol is zelfs ons nu te veel. Een echt matras in een airco hut is nu onze prioriteit.