U46 und U49 fertig zum abtauchen

Het is zondag 14 maart. Kameraad Ruud bestaat een halve eeuw en vriendin Sapho wordt weer dertig. Ajax gaat punten wegtrekken bij de gloeilampenboeren. Maar gezien het tijdsverschil is dat nog ver weg. Na het ontbijt melden we ons 5 minuten voor 9 bij Qua Vadis. Onze afspraak staat om 09.00 uur met Michael. Met de punktlichkeit die wij van onze oosterburen gewend zijn, stapt om 09.00 uur stipt Michael van zijn gemotoriseerde ros. Uitrusting, kennismaking met Ted onze gids en briefing volgen wirtschaftwunderlich nauwkeurig elkaar op. Op de outrigger volgt een laatste briefing a.d.h.v. de laatste duikomstandigheden en met een boude commandosprong vervuilt onze aanwezigheid de anders zo schone, aquamarijnkleurige Cebu Straits.

Zwevend langs een steile wand van koraal, meegevoerd met een milde stroom vergapen wij ons aan de overdadigheid van kleuren, vormen en formaat van het levend koraal. Op de diepte van 18 - 20 meter vervolgen we onze duik, een schildpad ons tocht kruizend. Geleidelijk neemt de intensiteit van de kleuren toe en wordt het wateroppervlak zichtbaar. Beneden gaapt een stijl, donkerblauw ravijn waar de grote jagers geduldig wachten.

Na de verplichte afgifte van stikstof en inname van een koolhydraten rijke lunch melden we ons voor de duik bij Pescador Island. De boodschap is duidelijk: stroming kan sterk zijn en blijf niet te lang kijken naar de duizenden sardines die in duizelingwekkende vaart in onvoorspelbare banen opgejaagd worden door jackfish en tonijn. Ted heeft gelijk, deze maalstroom van aspirant John West conserven werkt desoriënterend. De school achterlatend, wordt de duik vervolgd. Een gigantische wand van koraal is de rest van de duik onze aanblik, tien meter beneden ons draait de white tip reef shark zijn rondjes (http://www.youtube.com/watch?v=Ey87UtbsJsI ). Onze mededuiker Stefan weet dit te filmen. Na 45 minuten is de wind aangewakkerd tot krachtig. Nat en enigszins verkleumd ziin we trots als we weer voet aan wal zetten. Duik 12 wordt bijgeschreven in de boeken.

bepverhoeven@hetnet.nl

Wat een avontuur zeg. Ik zie jullie genieten.
Groeten Jan en Bep

bepverhoeven@hetnet.nl schrijft

Wat leuk dat je voor je vader allemaal lekker ruikende flesjes mee neem

Groeten Jan en Bep

Stefan, Marije en Yentl

Wat een fantastisch avontuur beleven jullie weer!!Even een biertje tot je nemen, een hapje erbij, peukje draaien en een beetje zwemmen tussen de haaien...dagelijkse kost voor jullie globetrotters.

Hier durven de krokussen hun koppies boven het maaiveld uit te steken......ook leuk toch?....

geniet van het land en elkaar! (en nee, ik moedig niets aan)

knuffel Marije

Mascha

Jullie mogen nog lang niet terug komen! Ik ben veel te verslaafd aan jullie verhalen!

Liefs, Mascha

Linda en Simon

hi Mascha, het is ook leuk om te doen. De pen is van simon en de foto's van mij. Vannacht in Bangkok aangekomen. Dat levert alweer eensappig verhaal op!
xxx