Looking for Lik Lik

Cebu International Airport. Vanaf Tawau naar Kota Kinabalu met Malaysian waar we vier uur wachten op onze doorvlucht naar Cebu (Filippijnen). Wederom met Malaysian Airlines. Om als stewardess bij deze maatschappij te mogen werken moet je minimaal Miss Malaysia geweest zijn zo te zien. De veiligheidsdemonstratie waarin je vertelt wordt hoe je bij het wegvallen van de druk in de cabine het kapje over het hoofd dient te bevestigen volg ik ademloos ook al heb ik die inmiddels talloze malen mogen meemaken.

Op Cebu aangekomen lopen we naar de uitgang waar we verwachten opgehaald te worden door de nicht van Emy, de partner van Walter, die ons aangeboden heeft om in Emy's huis te verblijven. We zien diverse mensen staan met bordjes waarop namen geschreven staan. Maar geen bordje met Linda en Simon. Geen nood, we weten ongeveer waar we moeten zijn en charteren een taxi die ons in de richting van het Maribago Beach Resort op Budjong Road brengt. Daar vragen we naar Lik Lik.....
De bijnaam van Emy's nicht. Iederen kent elkaar in het buurtje en al snel komt de man van Lik Lik aangesneld. Lik Lik is naar het vliegveld gegaan om ons op te halen maar er blijken op de toch niet al te grote luchthaven twee uitgangen te zijn. Ondertussen hebben we al twee flesjes San Miguel bier op.

Lik Lik brengt ons naar ons onderkomen door een wirwar van huisjes, erfjes en paadjes. Langs honden, kippen en hanen. Die hanen zullen hun aanwezigheid op diverse momenten kenbaar maken. Je wordt spontaan liefhebber van de lokale sport, de hanengevechten waar grof gegokt wordt en de verliezende haan in de soep belandt. Na enige tijd als de gehele familie ons aangegaapt heeft als of we een kermisattractie zijn besluiten we wat rond te kijken en ergens wat te gaan eten en drinken. De lokale Maribago Grill ziet er ondanks dat de septictank net wordt leeggeslurpt gezellig en druk uit. Grote steaks met frieten en wodka met ijs doen snel de vermoeidheid van de reis vergeten. Als we ons na afloop naar het huis begeven blijkt Lik Lik ook in het huisje te overnachten. Voor de komende dagen hebben we een housekeeper die ontbijt verzorgt, schoonmaakt, kleren wast, tassen repareert en huishoudelijk taken verricht. De hitte in het huisje is overweldigend. De fan aan het plafond draait haar rondjes als een oude DC3 maar kan ons niet aangenaam genoeg afkoelen voor een goede nachtrust. We roepen de hulp van een groot farmaceutische concern in en Turks badend neemt Morpheus ons in de armen en wiegt de vermoeide reiziger chemisch naar dromenland tot dat de hanen ons in de ochtend laten weten waar we zijn.
Lik Lik heeft dan al het ontbijt klaar staan.

Riri

Ha, L. & S.,
Geniet weer enorm van jullie reisverslagen.
Lin, bij AllItalia is de flight-safety demo ook altijd enorm fascinerend...misschien iets voor de terugvlucht?
Veel plezier onderwater, Wij hebben het ook fantastisch gehad in G.!
xxx Riri

simon

Darling, zo iets heeft ze thuis al ;-)

angel

Hi lieve schatten,

Heerlijk om mee te kunnen genieten op deze manier.
Volgende keer gaan we met zn allen. lekker romantisch haha.
Ik mis jullie wel! love you 1000XXXXXXXXXXXXXXXXXX