Arches & Beaches

Kenting Township

We houden Kaohsiung voor gezien. Een gemoedelijk stadje met heel vriendelijke mensen alleen zijn wij ook erg nieuwsgierig naar het Zuiden. De temperatuur is daar aangenamer, er is strand en dat spreekt ons aan. Vooralsnog lopen we elke dag met spijkerbroeken, truien en een jas. We boeken een verblijf in Kenting Arch waar, zo zien we op de foto’s, ook katten wonen. We missen Morrison en Tony best wel. Hier in Taiwan lopen nauwelijks (zwerf)katten op straat. Mijn poezenhart schreeuwt om knuffelen met harige vriendjes.

We hebben de rit goed voorbereid. Eric gaat ook naar Kenting maar heeft een ander hostel geboekt. We staan al vroeg braaf op bus 9117 te wachten en als deze komt en we willen instappen, gebaart de chauffeur dat we er weer uit moeten. Wat dan? We hebben mondkapjes op en contant geld om mee te betalen. Nee, hij wil ons niet meenemen. Verbouwereerd stappen we weer uit en bedenken wat onze volgende stap is. Iets met een toeristenbusje op het busstation. We hebben geluk want als we de aanwijzingen van mijn Iphone opvolgen staan we voor de toeristenbus naar het zuiden en die vertrekt onmiddellijk. De bus is zeer ruim en we hebben een comfortabele reis van een uurtje of twee. Als we aankomen zien we waarom de halte Kenting Arch heet. Er zit een kleine Mac Donalds op de hoek. En geloof het of niet: ik zie strand!!!!!

We vinden ons onderkomen snel en inderdaad wonen er ook drie schattige poezen. We moeten ook hier weer onze schoenen uit en krijgen slippers aangeboden. Ook de mondkapjes moeten binnen de hele tijd op. Pffff en dat terwijl we net lezen dat corona in Europa officieel geen status meer heeft. We hebben hier maar een nacht geboekt en ook daar al weer spijt van want het is een heerlijke ruimte met uitzicht over de zee en een fijn balkon. De zon schijnt en dat is nog niet veel voorgekomen. Wat we nog niet weten is dat vanaf morgen veel Taiwanezen vier dagen vrij zijn. Op 28 februari sluiten ze deze bankholiday af met de herdenking van de 228 Memorial day. En wat betekent dat voor ons? Dat betekent dat alle betaalbare hotels volgeboekt zijn, net als de treinen, bussen en vluchtEn. De prijzen voor een overnachting die wij vinden beginnen bij 100 - 200 euro. Nu de strengste corona maatregelen zijn opgeheven magde Taiwanees weer reizen. En dat doen ze dus ook, liefstmet de hele familie en het mag een centje kosten. Een beetje zoals TET in Hanoi. Ja, daar zijn we mooi klaar mee.

Ons verdriet eten we weg bij een tentje met Europees voedsel. Pasta en witte wijn maken een boel goed. En voor morgen kunnen we gelukkig in hetzelfde hotel wel een andere kamer krijgen. Maar daarna zitten zij ook helemaal vol. We brengen de avond door op de nightmarket en kijken daarna sterren aan het strand bij een prachtige heldere hemel. Morgen moeten we echt werk maken van de overnachtingen de komende dagen. We denken erover om de Oostkust te ontdekken dus iets die richting op is handig. Maar eerst Kenting National Park verkennen per elektrische scooter.

Linda