The Tiger and The Dragon

Première voor de korte broek in Taiwan!!

Er is een meer in Kaohsiung. Zuoying Lotus Pond. Een soort Sloterplas maar dan wat groter. Vele malen groter. Een meer met Koi karpers, schildpadden, reigers, eenden, ganzen en eekhoorntjes in de bomen aan de waterkant.Maar het meer kent ook exotische dieren: The Tiger and The Dragon. Twee pagodes waar de entree een van polyester vervaardigde gigantische tijger en een dito draak is. De pagodes staan zo’n 40 meter verwijderd van de wallenkant en zijn vier verdiepingen hoog. De bek van de draak en de tijger hebben een spanwijdte van tweeënhalve meter. Als je de bek van de tijger ingaat en je komt uit de bek van de draak naar buiten brengt dat geluk en voorspoed. Gelukkig ben ik al maar eerder stoppen met werken en rentenieren is een aantrekkelijk vooruitzicht, uiteraard gepaard met een goede gezondheid.

De omgeving van het meer is een verademing met de binnenstad van Kaohsiung. Zo rustig, zo weinig mensen en sereen. Het zonnetje schijnt zonder te warm te zijn. Wat een verschil met het drukke, koude en gejaagde Taipei. Buiten de Tijger en de Draak pagodes zijn er nog meer van deze felgekleurde bezienswaardigheden te zien die niet zouden misstaan op bijvoorbeeld de Efteling, praalwagen tijdens carnaval. De felgekleurde sculpturen leveren prachtige plaatjes op. De wandeling rond het meer is lang en maakt dorstig. Gelukkig verkoopt de groenteman ook het lokale bier en gezeten aan de waterkant kunnen we er voor zorgen dat eventueel vochttekort wordt gecompenseerd. Onze stappenteller geeft ook aan dat we een behoorlijke wandeling hebben gemaakt, het energieniveau is laag en brandstof om bij te tanken zien we niet direct in de buurt. Google biedt uitkomst. Toets “sushi near me” in, houdt een taxi aan en voordat je het weet is het volgende biertje van Japanse origine.

De avond is kort, de vermoeidheid heeft toegeslagen. De geschubde huid van de draak begint los te laten en de tijger verliest de glans in het vacht. Nog even de night market op om wat te eten en morgen vroeg een twee uur durende busrit naar Kenting in het zuiden aan de kust.