Buckle up for safety!

Noord naar zuid in anderhalf uur per hogesnelheidstrein.

Genoeg Taipei voor ons. De miljoenenstad is te groot, te onpersoonlijk en te koud. Mensen zijn vriendelijk en behulpzaam daar schort het niet aan. Maar dit is een stad waar mensen uit geheel Taiwan naar toe gaan om geld te verdienen. Het zorgt voor een onpersoonlijke sfeer. De dame die wij eerder ontmoette tijdens onze eerste avond in Taipei vertelde ons dat de mensen in het zuiden warmer en persoonlijker zijn dan in Taipei.

Taiwan is ongeveer net zo groot als Nederland. Plusminus een kleine 400 km lang en 150 km breed.

Taipei in het noorden en Kaohsiung in het zuiden zijn verbonden met een hogesnelheidstrein. In iets meer dan anderhalf uur sta je in Zuoying, de zuidelijke terminal. Van daar uit overstappen op de metro en een kleine 20 minuten later bereik je Kaohsiung Central Park.

In de omgeving van dit park hebben we een accommodatie geboekt, het Wuhoo House. De kamer op de zesde verdieping is groot, steriel en industrial ingericht met een groot zacht bed. Bovendien is het centraal gelegen met het metrostation en de nightmarkets op loopafstand. En overdag kan de jas thuisblijven en mag de korte broek weer uit de bagage! Eric, de Catalaan die wij eerder ontmoetten in Taipei, heeft de hogesnelheidstrein net een half uur eerder genomen en staat ons op te wachten. Biertje drinken? Ja lekker maar dat kan op dit tijdstip in Taiwan alleen als je het biertje in de supermarkt of de convenience store haalt. Een echte kroeg/barcultuur kennen ze in Taiwan niet. Cafés met thee en koffie zijn er in overvloed.

Dus de Seven Eleven convenience store en het nabij gelegen Kaohsiung Central Park bieden uitkomst. Voorzien van een Taiwanees biertje nemen we plaats op een plek in het park waar twee jongemannen, een zang en de ander gitaar, de lokale hits ten gehore brengen. Bij het zien van drie buitenlanders blijkt dat hun repertoire ook Hotel California van The Eagles bestrijkt. In onze ogen een draak van een ballad dat veel te lang (6 minuut 32 seconden) duurt. We waarderen de geste en ondergaan deze kwelling uit hoffelijkheid. We gooien wat geld in de hoed en gaan vervolgens naar onze kamer om de reis af te spoelen en herboren en vernieuwd de nightmarket te bezoeken. Street Food en bier uit de Seven Eleven, zo komen we de avond wel door. Garnalen, gewokte schelpen, dim sum en biefstuk die gebakken wordt met een brander die ook gebruikt wordt door dakdekkers. Het is maar een kleine greep uit wat al deze stalletjes te bieden hebben. Gezeten op kleine plastic krukjes drink en eet je voor een gering bedrag aan Taiwanese dollars. Het is er druk en gezellig en we zijn een van de weinige westerse buitenlanders. Het is elf uur als de Taiwanese Klaas Vaak,??, ons zand in de ogen strooit.