Made in Taiwan

Als we uit ons hostel komen is er eindelijk weer beweegruimte en lucht. Geen echte frisse lucht want Taipei is natuurlijk gewoon een grote en chaotische stad met veel verkeer. Die frisse lucht hebben we gemist in het Plain Inn hostel. We lopen gelijk door naar the Old Door Hostel (http://old-door-hostel-bar.taipeihotelinfo.com/en/) waar we om 10.00 uur hebben afgesproken voor een bakkie met Eric die we gisterenavond hebben ontmoet. De koffie van the Old Door is heerlijk en de wonderbaarlijk goed engels sprekende eigenaresse weet ons een aantal tips te geven waar we vandaag ons geluk kunnen beproeven zodat we vannacht wellicht een beter onderkomen hebben.

Aan een tafeltje naast ons zit een heer die met een zilveren vierkante rolkoffer aankomt. Hij pakt daar een metalen doos uit en nieuwsgierig als ik ben, volg ik elke beweging. Het lijkt op een Taiwanees theeritueel. Eerst verschijnt er een koperkleurig theeketeltje met ongeveer de inhoud van een theemok. Een piepklein theepotje en een klein kommetje zijn de volgende attributen. Hij heeft ook twee zakjes waar denk ik de thee in zit. Hij gaat er nog eens goed voor zitten. Hij giet het hete water op de inhoud van de theezakjes in het theepotje en daarna schenkt hij het met op- en neergaande bewegingen in het kommetje. Inmiddels zijn we 15 minuten verder en Eric sluit aan voor een lekkere kop koffie. En de man geniet zichtbaar van zijn thee.

Dan is het tijd om op verkenning te gaan en de verkregen tips te checken voor onze broodnodige nachtrust vanavond. En ontbeten moet er natuurlijk ook worden. Bij een tentje waar veel locals zitten wijzen we iets aan en dat staat een paar minuten later op onze tafel. Vier soorten groente, rijst met een soort dikke uiensaus en wat dun gesneden vlees. Niet slecht.

We kiezen voor Star Hostel (https://www.starhostel.com.tw). Wij zijn dat hostel leven niet echt gewend en een kamertje met een eigen deur is welkom, dus let op: geen slaapzaal en dat kost hier gewoon ook nog 75 euries. Net zo makkelijk. En zelf nog even je vieze handdoeken in de daarvoor bestemde kar werpen! Ik troost me met de gedachten dat je in Amsterdam ook niet voor minder op een privé kamer terecht komt. Het is iig een fijne, schone kamer met raam en een douche die je ouderwets het vel van de botten spuit. En nog een pluspunt: het ontbijt is erbij inbegrepen.

We brengen onze tassen naar het nieuwe onderkomen en ontmoeten daar Alicia. Nederlandse die al een jaar onderweg is. We hebben gelijk een klik. Vanavond gaan we samen de nightmarket bezoeken waar zelfs kraampjes staan met een Michelin ster!! Nu eerst wandelen. Het is bewolkt en best koud. We gaan naar Taipei 101 Tower en daar schijnt ook een lekker dimsum restaurant te zitten. Alicia wijst ons nog op de Elephant mountain vanwaar er een mooi uitzicht is over Taipei.

Oudere Taiwanezen spreken over het algemeen alleen Chinees en helaas is hun Engels vaak matig. Het beste is heel jonge mensen te benaderen want zij spreken vaak wel wat Engels. Dit maakt het wel ingewikkeld om achter leuke lokale tips te komen. Inmiddels is het ook gaan spetteren. We slenteren door de stad en wat vooral opvalt is dat iedereen heel behulpzaam is. Zodra je over een stadskaart gebogen staat, komt er gelijk iemand naar je toe om te helpen, met of zonder gebruik van google translate. Echt heel gaaf. We houden de Elephant mountain voor gezien want dat betekent nog 18 minuten steile klim in de regen en daar hebben we geen puf meer voor. De 10.000 stappen zijn al ruimschoots gehaald en vanavond lopen we ook nog naar de nightmarket.