Spreken jullie Nederlands?

Hoi An aan zee, genieten met een grote G. De door het hotel aangeboden gratis fietsen blijken zeer handig in Hoi An als je the Old Town gezien hebt en je wilt op eigen gelegenheid naar het strand. Gewapend met een handgetekend kaartje (ja, ook hier weer, alleen niet zo gedetailleerd) fietsen we richting de zee. Omdat we gewend zijn aan Amsterdam komen we goed mee met het verkeer. Het eerste deel fietsen we over een drukke weg. Na 10 minuten wordt het landschap steeds groener. Rijstvelden links en rechts. Vietnamezen die per fiets of scooter naar het stukje grond gaan waar ze werken, wel of niet vergezeld van een buffel. Met grote stokken en een soort stalen klauwen trekken ze de rijstplantjes uit elkaar om ze elders weer te planten. Ik snap nog steeds niet dat een pak Pandan rijst maar 2 euro kost als ik deze noeste arbeid aanschouw.

Na een half uurtje fietsen we rechtstreeks in de armen van de parkeermaffia die ons naar een schaduwplek loodst. Dat is dan 2x 10.000 VND, en ach die man moet ook zijn kinderen voeden. We wandelen het strand op, links en rechts strandbedjes en tentjes met eten en drinken. Ziet er goed uit. Wij zijn er in ieder geval blij mee. Eindelijk het vakantiegevoel. Eerst rechts verkennen en dan via het midden ook de linker kant van het strand bekijken. Daar worden we onderweg aangesproken door een man met een poedeltje. “Spreken jullie Nederlands?” vraagt hij bijna hoopvol. Jazeker roepen wij in koor. En dat is het begin van een nieuwe vriendschap.

Peter komt uit Alkmaar en woont af en aan in Vietnam samen met zijn vriend Tan en hondje Lucky. Ze wonen in een appartement met homestay aan de rivier. We ploffen naast Tan en Peter neer bij de Dolphin club en babbelen er lustig op los. We eten oesters, rauw en gegrild. We leren in een paar uur meer over de Vietnamese cultuur dan in de afgelopen weken. Het zeewater is heerlijk en Siem en ik zijn euforisch over deze plek. Eindelijk zon en warmte. Genieten met een grote G. We wisselen nummers uit en we beloven Peter dat als we in de buurt zijn, we bij hen aanwippen. ‘Het bier staat koud’.

Linda

pappa

Wilde Simon wel bij hem aanwippen?

Linda en Simon Glazpol

Ja hoor pap, we hebben het heel leuk met ze gehad :)