Grab ‘m by the taxi!

Da Nang, we verlaten je hoogbouw, je Benidorm toerisme en brede boulevard met daar voor het smalle strand met rode vlaggen. Geen rode vlaggen van het communistische Vietnam maar ter waarschuwing voor de badgasten.

Gisteravond hebben we afgesproken met een taxichauffeur dat hij ons morgen ophaalt bij het hotel en aflevert op onze nieuwe bestemming. Tien uur staan we paraat in de lobby maar na een kwartier is onze chauffeur nog steeds niet ter plaatse. Grab, de Aziatische Uber, biedt uitkomst en is aanzienlijk goedkoper dan het tarief van de man die ons vandaag zou ophalen. Binnen drie minuten staat zijn auto voor de deur en laten wij Da Nang voor wat het is. Hoi An, here we come!

Hoi An bereiken we na 40 autominuten. Het ontbreekt in the Old Town aan hoogbouw. Hoi An heeft een relaxte Vietnamese sfeer ondanks dat de straten smal en druk zijn. Alles dat wielen heeft, maakt constant gebruik van de claxon. Is de claxon stuk dan is het voertuig onbruikbaar en moet het naar de werkplaats om gerepareerd te worden. We nemen onze intrek in het Uptown Hotel tegenover het busstation. Een druk punt maar wij hebben onze mooie kamer met zacht bed en balkon aan de achterzijde. Fietsen zijn gratis te gebruiken maar wij gebruiken deze dag om de Old Town te bekijken. Ook hier niet echt een voetgangersgebied. Op de stoep, als die aanwezig is staan scooters geparkeerd of koopwaar uitgestald. Door de smalle straten manoeuvreren auto’s, scooters, fietsen en voetgangers als krioelende mieren rond een gescheurd pak suiker. Het is wonderbaarlijk dat in deze mêlee iedereen ongeschonden uit de strijd komt. De avond valt dus we gaan met een fles Hanoi Vodka en een zak ijsklontjes terug naar het Uptown (EUR 22 per nacht) en maken gebruik van het dakterras met zwembad om de zon naar het westen te zien vertrekken.

De avond in de Old Town heeft twee keer zo veel bezoekers dan die middag. Stel je Koningsdag voor in de Kalverstraat met een gemiddelde wandelsnelheid 4 meter per minuut. We gaan weer terug naar het hotel. Onderweg nog een kleine snack bij een sushi restaurant. We sluiten de avond af met het diner bij het tegenover gelegen hot pot restaurant, het lokale Huda bier en de meegebrachte Hanoi Vodka.