Bankholiday in Hanoi

Bankholiday in Hanoi

We staan op met een heerlijk zonnetje dat door de ramen gluurt. In de ochtend wandelen we naar My Moon, een ander hotel in de buurt dat er beter uitziet dan waar we wakker werden. Op straat zien we opstootjes met mensen die allerlei flyers of iets dergelijks in de fik steken op een hopje kolen. Ik stik zowat van al het fijnstof en zeker nu mijn luchtwegen toch al wat overgevoelig zijn. Het zijn een soort wens kaarten / biljetten die de mensen elkaar geven of voor zichzelf kopen om zeker te zijn van een portie goed geluk in 2023. En daar moet dan de hens in zodat de rook bij de juiste goden terecht komt. Bij ons wordt er al geklaagd als er een haardblokje op de bbq gaat. Ik nodig onze steigereilandbewoner Ingrid uit om haar mantra ‘weg met alle houtkachels en barbeque’s’ hier te verkondigen. Succes!

De vriendelijke jongeman met de tricycle trapt ons naar Lake Hoan Kiem in Hanoi. Het is er een drukte van jewelste. Iedereen is op zijn mooist gekleed en wil op de foto, liefst op de rode brug. Regelmatig worden we gevraagd om samen met een familie op de foto te gaan of het plaatje voor ze te schieten. Misschien brengt het wel geluk want zo bijzonder voelde ik me misschien 25 jaar geleden toen het toerisme nog in de kinderschoenen stond en er weinig Europese toeristen kwamen.

Onder het toeziend oog van de bronzen afbeelding van Din Van Tangh vermaken kinderen zich in een walhalla van op afstand bedienbare elektrische voertuigen. Van roze hummers tot een complete Vietnam tank met bommen aan de zijkanten. Overal suikerspinnen, snoep, bellenblaas en ballonnen: het lijkt wel een grote kermis. En vooral een gezellige kermis voor jong en oud, arm en rijk.

Na enige tijd begint het toch wat te knellen in die mensenmassa. We gaan op zoek naar rustigere plekken. Eerst wat drinken in de Beer street. En daarna belanden we bij een hotpot restaurant. Ergens waan ik me een beetje in small land van ikea, we zitten op kleine krukjes en lage tafeltjes. Op een onderstel wordt een soort gelblok aangestoken en daarop staat een gietijzeren pan met zilverfolie bekleed. Op een dienblad ligt een berg rundvlees in reepjes dat is gemarineerd in een speciale saus. We krijgen er ook verschillende smaakmakers bij, rijstvellen om te rollen en een bak sla. Tevens een knijpfles olie (zoals de flessen waar de sausjes van de donerkebab in zitten en dat is echt heel handig) en een klein bakje met margarine. We kijken de kunst af bij onze buren en bakken er lustig op los.