Tijd om te gaan

Gisteren bekeken we de tarieven voor de vluchten naar Hanoi en wat opvalt is dat alleen de 24e de vluchten nog goed betaalbaar zijn. Blijkbaar wil iedereen de 25e terug naar huis na Tet en dat merk je dan ook direct in de portemonnee. En daarnaast zijn de weergoden ons opeens gunstiger gestemd dan voorheen in het hoge noorden van Vietnam. Waar eerst vooral wolken en regen op het weerbericht stonden, zien we nu zowaar een flauw zonnetje. En vier nachten op zonnig en warm Phu Quoc is genoeg. Tijd om te gaan.

Na een dagje lekker brommeren naar de haven iser een onaangekondigd bezoek van een flinke kakkerlak. Simon weet de stakker onder een koffiekopje te vangen en dat pastmaar net. Misschien heeft dat ook nog bijgedragen aan ons rappe besluit om snel door te vliegen naar Hanoi.

De koffertjes staan om 09.00 uur keurig ingepakt klaar in de lobby. Vandaag gaan we op snorkeltour naar het Vingereiland en iets met vissen op zee. Prima vermaak op zo een dag dat je anders op de klok zit te staren of het al tijd is om naar het vliegveld te vertrekken. Pick-up voor ons uitje is 09.15 uur en we zijn er klaar voor. De tweede pick-up is bij het resort van Djadi en Jorit. Het lijkt wel een schoolreisje.

De haven is druk en het stinkt naar een mix van diesel, eten, benzine en meer. Boven ons vliegen de gondels voorbij over de langste gondelbaan ter wereld. Onze boot ziet eruit alsof zij betere tijden heeft gekend. Voor deze regio is het een bekend modelletje: verveloos, roestig met levensgevaarlijke trappetjes naar het upperdeck. Daar wil je wel graag zitten. Mocht ie kapseizen dan breng je het er misschien levend vanaf.

Onderweg gooien Siem en ik een soort vislijn uit met een stukje inktvis als aas. Het idee is dat je je eigen lunch bij elkaar vist. En ja! Dan heeft Simon beet. Onder bewonderende blikken van zowel man, vrou of X trekt hij trots de buit naar binnen. Mhhhhh, ik hebgelukkig vegetarisch besteld. Siem bevrijdt het kleine baasje heldhaftig van de haak en zegt: ‘Happy New Year’ terwijl hij het visje voorzichtig terug laat glijden in de Golf van Thailand.

We snorkelen, lunchen en mogen nog even op een overbevolkt Vingereiland een ijsje eten en dan is het al weer tijd voor de terugreis. Voor een slordige 20 euro per persoon zijn we lekker de hele dag onder de pannen.

We sluiten onze dag af met een drankje in de Skybar en wensen elkaar een goede terugreis en een goede doorreis. Such is live, zo mooi dat we met elkaar op 11.000 km van huis toch nog Oud en Nieuw hebben gevierd.

Linda