Happy birthday Aey Buranasing

Van Siracha naar Koh Sichang. Het is een betrekkelijk eenvoudige onderneming vanaf het huis van Jah0p en Ammy. Rond half 10 staan Pom en Chiel voor de deur. Zij laten de auto achter bij het huis. Ammy brengt ons naar de pier. Onderweg stoppen we bij een klein eettentje om het ontbijt voor deze fijne ochtend te scoren. Het wordt Khaw Phad: gebakken rijst met groente en ei.

Rijdend over een smalle en drukke strook op de pier strijden tuktuks, voetgangers, brommers en automobilisten om vrije doorgang. De ferry komt er al aan. Het is een drukte van jewelste. Passagiers komen van de ferry af en tegelijkertijd staat er een menigte te dringen om aan boord te komen. Eenmaal op de ferry tis het verplicht om een zwemvest te dragen. Hilarisch schouwspel die Aziaten met enorme oranje zwemvesten en dat bij een temperatuur van zeker 30 graden.

Aangekomen op Koh Sichang duurt het even voordat de auto van Adrian View ons oppikt. Op locatie aangekomen worden we zeker niet teleurgesteld. Een aantal pastelkleurige bungalows omringd door een prachtige tropische tuin. Voor nog geen 20 euro per nacht betrekken wij onze fleurige bungalow met gardenview. Er is ook een soort buitenkeuken met koffie, thee, toaster, grote waterflessen en meer van dat. Heel handig. Ik loop naar buiten en zie de familie die voor ons in het vliegtuig zat langsscheuren met de huilbaby voorop en de kleinste tussen hun ingeklemd. Respect!

Ammy en Jah0p zijn klaar met werk, landen op de pier van Ko Sichang en halen ons op om bij strijklicht naar het paleis van Phra Chula Chomklao Chaoyuhua, beter bekend als Rama V of koning Chulalongkorn de Grote, de vijfde koning van de Chakri-dynastie in Thailand, te gaan. Hij regeerde van 1 oktober 1868 tot 23 oktober 1910. Gedurende zijn lange regeerperiode veranderde hij veelin de Thaise samenleving. Een prachtig landgoed aan zee. De Thai zijn trots op hun koning en vertellen dat hij gewoon zelf op zijn vuurpotje zat te koken in zijn buitenverblijf samen met 1 van zijn 9 vrouwen of 145 minnaressen.

Vandaag is Aey de broer van Jah0p jarig en dat vieren we in zijn restaurant. Het eten is goed en zo kunnen wij mooi allerlei gerechten proeven die we anders misschien nooit zouden bestellen. Het bier vloeit reikelijk evenals de Thaise whisky. Gelukkig brengt de tuktuk ons veilig thuis.

LvdP

Jan van de kade

In Amsterdam nog geen sneeuw bij Rietje wel. Bussen staken in de regio’s hopelijk heb ik weer geluk als ik volgende week weer naar het zuiden afdaal.