Waar zijn ze?

De afhandeling bij immigration gaat zeer snel. De vorige keren dat wij hier waren stonden er lange rijen en duurde het zeker 30 tot 45 minuten. Bovendien kreeg je al in het toestel een kaartje dat je moest invullen. Naam, adres in land van oorsprong, beroep en jaarinkomen o.a. moesten ingevuld worden.

Dat is nu niet meer nodig. Paspoort, visumstempel en de door de immigration officer met balpen geschreven uiterste houdbaarheidsdatum van het visum volstaan. Mooi, want wil ik graag mijn al in het toestel gedraaide Zware Van Nelle Export shaggie in de fik steken. Dat kan alleen buiten het gebouw.

Waar zijn Jah0p en Ammi? Ze zullen ongetwijfeld in de aankomsthal staan. Suvarnabhumi Airport is groot. Ze staan in ieder geval niet bij de poort waar wij na de douane uitkomen. Ik stel voor naar het meeting point te gaan. Linda hoort een Nederlandse stem. Het is een expat die hier zo’n duizend jaar woont zo te zien. Deze man beaamt dat het meeting point de juiste keuze is. Ik ga vast buiten het gebouw, lokale tijd is 16.00 uur, de nicotineduivel voeren. Terwijl ik sta te roken komt Linda met Ammi en Jah0p aanlopen. We omhelzen elkaar. We hebben elkaar door covid vier jaar niet gezien.

De Toyota Avanza van Ammi en Jah0p brengt ons naar Si Racha en onderweg doen we in de lokale Lotus supermarkt nog wat boodschappen en brengen we een kort bezoek aan hun Bubba I’m bakery, restaurant annex coffeeshop. Sinds de legalisering van wiet zijn er inmiddels door geheel Thailand zo’n 5000 vergunningen afgegeven voor de verkoop van wiet. Er zijn wel wat beperkingen aan verbonden, het mag onder andere niet doorverkocht worden, minimum leeftijd is 20 jaar, geen verkoop aan zwangere vrouwen etc. Bovendien moet de koper een pasje kunnen tonen dat diegene toestemming heeft van het ministerie van alternatieve geneeswijzen om het te verkrijgen. De verkoper moet dit registreren. Import en export van wiet wordt nog steeds bestraft volgens de strenge Thaise wetten. Mevrouw Halsema, leest u onze blog ook?

Onze vrienden hebben een mooi gloednieuw huis, rustig gelegen en toch op 10 minuten lopen van de versmarkt. Alles is nieuw in het huis. En Ikea heeft, Noord-Korea uitgezonderd, overal vestigingen op deze aardkloot.

Jah0p heeft de laminaatvloer zelf gelegd en het ziet er strak uit.

Ammi duikt de keuken in en wij nemen plaats op het terras in de tuin. Al snel staan de homemade loempia’s op tafel vergezeld door een koud biertje. Dan volgt de Tom Yam Kung en de spicy Thai beef salad. Zoooo lekker!

Rond een uur of elf komt een vriend van Ammi en Jah0p op bezoek. Het geluid van een Harley komt steeds meer dichterbij. Het is Lek, restauranteigenaar en chefkok. Hij komt niet met lege handen. Hij heeft onder andere sun dried fried beef bij zich. Terug in Nederland ga ik dit superlekkere gerecht ook maken. Lek komt uit Isaan, de streek waar het meest pittig van Thailand wordt gegeten. De volgende avond gaan we in zijn restaurant eten en dat is een feestje.

Ik neem twee trekjes van de Jah0p verbouwde wiet en dan zorgen het overvloedige eten, de koude biertjes en de pretsigaret er voor dat we van een goede nachtrust gaan genieten die we de vorige nacht niet mochten beleven.

]By Simon

Marijke

Linda en Simon wat een mooi reis verhaal ,een stukje geschiedenis .We reizen met jullie verder door de mooie verhalen .Geniet lekker.
Liefs van ons.