Roadforce One

We houden Koh Chang voor gezien. Het is er bewolkt, benauwd en druk met een luchtvochtigheidsgraad van een Turkse sauna.Waar eens een mooi lang strand was (White Sand Beach) is er nu bebouwing: een schoenenwinkel van twee verdiepingen, accommodatie om de behoeften van het massatoerisme te bevredigen en winkels en winkels en winkels. Wat een schril contrast met zeven jaar geleden. Onze tocht naar dit eens zo gemoedelijke eiland is tevergeefs geweest. We gaan terug naar het zuiden.

Vliegen vanaf Trat is duur want de enige luchtvaartmaatschappij die de lijn Bangkok naar Trat en v.v. onderhoudt is Bangkok Airways. Geen beletsel dus om de hoofdprijs te moeten betalen voor een vlucht van een uurtje. Maar liefst honderdtien Euri voor een enkele reis Trat naar Bangkok.Onze lokaal reisbureau stelt voor om met een privé taxi te gaan. Dat scheelt in de kosten, meer dan de helft en is vervoer van deur tot deur.

Mr. Kang is een vriendelijke, sympathieke en onberispelijk geklede heer en spreekt zeer goed Engels. Onze koffertjes gaan achterin de Toyota SUV en wij nemen plaats op de zeer ruime achterbank. Mr. Kang is van het soort meedenkende eenheid. Hij wil weten waar we naar toe gaan om deze rit zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Nadat we hem verteld hebben dat onze reis naar Koh Lanta gaat via een van de twee luchthavens die Bangkok rijk is begint hij te bellen. Hij calculeert onze reistijd en vraagt vertrektijden op van de mogelijke vluchten van Don Muang en Suvarnabuhmi airport. De twee luchthavens liggen een aardig eind uit elkaar. Gezien onze aankomsttijd in Bangkok tijdens de avondspits is het zeer gewenst om nu al positie te kiezen. Suvarnabuhmi is het eerste vliegveld op onze route dat we kunnen aandoen en Don Muang nog zeker anderhalf uur verder. Het laatstgenoemde luchthaven heeft veruit meer vluchten richting ons reisdoel.

Dan verandert ons vervoermiddel in een TSUV CC (Tactical Strategic Utility Vehicle Command Center), Roadforce One. Van alle mogelijk haalbare vluchten is de vlucht van 22:30 uur vanaf Don Muang de enige optie. Aankomst Krabi Airport 00.00 uur. Rond die tijd is er geen aansluiting meer met de ferry naar Koh Lanta en moeten we overnachten in Krabi om de volgende dag vroeg de oversteek naar Koh Lanta te maken.

Plan B treedt in werking en met WiFi aan boord boekt Linda de vroege vlucht (07.40) vanaf Don Muaeng. Ik boek een airport hotel, met zwembad en shuttle service in de buurt van de luchthaven. En Mr. Kang heeft zijn navigatie app op de telefoon al ingesteld op de nieuwe bestemming. Met Mr. Kang als onze gezagvoerder op de Roadforce One laveren we via vluchtstroken en andere shortcuts over de snelweg. Zelfs in de zeer drukke avondspits (Mr. Kang heeft het over een rustige avond) weet hij overal voor te dringen en telkens weer een bypass te vinden. Uiteindelijk bereiken we na een rit van zeven uur het B Your Home Hotel waar koud bier en een dakterras met zwembad de reis doet vergeten.

Aletta

Hoi Linda en Simon, het was leuk om reiservaringen uit te wisselen op de terugvlucht vanuit Málaga. Wat hebben jullie een leuk reisblog. Ik ga jullie zeker volgen op jullie volgende reis. We zijn zelf zo enthousiast geworden dat we inmiddels ook weer een ticket naar Thailand hebben geboekt voor maart.
Veel succes met de voorbereidingen!

Hartelijke groet,
Aletta

linda

Dat is echt heel leuk om te horen!!
wie weet zien we elkaar daar.
grt
Linda