AMS-DXB-BKK Fly Emirates!

Met de A380 naar Bangkok met een tussenstop in Dubai. Goedkoper en naar verwachting luxueuzer. Totale vliegtijd zal twaalf uur en vijfendertig minuten zijn en een stop van twee uur. De stoelen zijn comfortabel, voorzien van alle elektronica en er is WiFi aan boord. Als we de eerste stretch hebben afgelegd blijkt de stop net genoeg om twee keer te roken. Als Linda langs de security check wil gaan met haar flesje wijn wat ze van de A380 heeft meegenomen wordt ze gestopt door een dame die triomfantelijk haar flesje wijn in beslag neemt. Met een sierlijke boog werpt ze het flesje náást de vuilnisbak. Het flesje spat uiteen in groen glas en rode wijn. Lin zegt niks maar kijkt de dame minzaam glimlachend aan.

Wat een luchthaven! Vrijwel alleen A380's die geduldig wachten op hun passagiers. Ik probeer ze te tellen maar raak ik de tel kwijt. Er staan er misschien wel dertig. Als we weer vertrekken voor het tweede gedeelte van onze reis hakt de vermoeidheid er met een mega machete in. Het is inmiddels acht uur in de ochtend Nederlandse tijd. Af en toe tikken we even weg maar echt slapen is het natuurlijk niet. Rond zeven uur in de avond bereiken we Bangkok. Zoals gewoonlijk kan de paspoortcontrole het aanbod van passagiers niet aan en staan we lang in de rij voordat we ons laten overvallen door de warmte van de Thaise avond. Charlotte wacht ons op en na even zoeken stappen we in de taxi naar ons hotel in de buurt van Suhkumvit Road. De kamers zijn groot en koel terwijl buiten het nachtleven van Bangkok als een warme föhn aan ons voorbij trekt.

Na een verkwikkende douche vertrekken we naar Cabbages and Condoms. Een goed Thais restaurant die behalve uitstekend eten serveert een gedeelte van de opbrengst gebruikt ter preventie van AIDS. Na een goede maaltijd en een gedeelde fles Samsong is Linda over haar vermoeidheid heen en wil nog wat langer wakker blijven maar de meiden en ik gebruiken ons gezond verstand. We vinden half twaalf een uitstekende tijd om naar het hotel terug te gaan. Na een wilde rit per tuktuk arriveren we bij ons hotel waar ik, als mijn hoofd het kussen nog niet heeft geraakt, in een diepe slaap val met wilde dromen.