Naar de haaien

Whale shark !!!

Oslob op Cebu: zwemmen met de walvishaai. Sierlijke, langzaam zwemmende, antraciet grijze haaien voorzien van witte stippen met een lengte variërend tussen de vijf en acht meter.

We liggen te dobberen in een kleine outrigger samen met de schipper. Wij zijn in de veronderstelling dat we zo verder de zee opgaan. Maar ineens steekt er op vier meter afstand van de boot een enorme happende kop een stukje boven water. Het water is prachtig helder en Holy Fuck!! Dit is er al een! Ik weet niet hoe snel ik m'n shirt moet uittrekken en mijn masker met snorkel moet pakken. In de haast vergeet ik bijna dat ik een zonnebril op heb.

Als ik in het water ben zwemt er net een voorbij. Zo groot en zo gracieus tegelijk, superlatieven dekken de lading niet om dit wezen te beschrijven. Door de opwinding vergeet ik goed in te ademen als ik onderwater ga. Happend naar lucht en met een snorkel vol zout water kom ik boven. Dit is de lange reis van gisteren meer dan waard! En het blijft er niet bij een exemplaar. Een tweede voegt zich bij het gezelschap, gevolgd door een derde. Een vierde, ik raak de tel kwijt want ik kan ze niet meer uit elkaar houden.

We hebben een onderwatercamera gehuurd met sd kaart. Om beurten schieten we foto's. Onze schipper fotografeert ons tweeën met de walvishaaien. Tijdens de briefing is verteld dat we zeker vier meter afstand moeten houden om te voorkomen dat mensen ze afschrikken of irriteren. Maar waren de walvishaaien ook aanwezig tijdens deze briefing? Op een onbewaakt ogenblik word ik een ruime twee meter opzij gezet. Ik voel de ruwe huid van de haai langs mijn been. Ik zit bijna achter op zijn rug, vlak achter de vin. Wat afstand houden? Ik ga ietwat sneller dan gebruikelijk direct aan de kant en klamp me vast aan de outrigger.

"Don't be afraid sir" roept de schipper. Bang ben ik niet maar voorzichtig wel. Een zwieper van zijn staart komt met zijn gewicht van honderden kilo's vast niet zacht aan. Maar hier kon ik niks aan doen, omdat de walvishaai onder mij door zwom werd ik werkelijk een stukje meegenomen op zijn achterlijf. Omdat deze David en Goliath ontmoeting zonder kleerscheuren afloopt kan ik zeggen: "I have been touched by the Gentle Giant!"

Onder ons zitten duikers op ongeveer 8 meter diepte op de zandbodem. Zij bekijken de gracieuze ranke reuzen vanaf de onderkant. Gevoerd door de schippers van de outriggerboten zwemmen de walvishaaien een of twee meter onder het wateroppervlak. Af en toe hapt een enorme bek van een meter breedte naar het voer dat bestaat uit minigarnaaltjes. Met een enorme slok slurpt het dier vele liters water en het voer naar binnen en via de kieuwen zo groot als lamellen stroomt het water er weer uit.

Voor 1000 peso's (16 euri) p.p. mag je een halfuur met ze rondzwemmen of in de boot bekijken als je het eng vindt om in het water te gaan. Voor 500 peso's en de mathematici onder ons hebben nu al uitgerekend dat dit dan 8 euri moet zijn huur je een onderwatercamera. Voor het branden van een dvd betaal je nog eens 50 peso's. Rekenwonders, hoeveel is dat in euri? Onder de goede inzendingen wordt een dinertje bij Restaurant Glazer verloot!

Het is een fantastische ervaring om te doen. En om dit middels beeldmateriaal te documenteren schieten we tijdens dat halfuur 331 foto's! Een gemiddelde van 5,44 seconde per foto. Maar, vergeet niet dat dit zeer waarschijnlijk de enige plek ter wereld is waar je gegarandeerd met deze Vriendelijke Reuzen kan zwemmen.

Iedereen heeft een Bucket list. Deze beleving stond numero uno op ons lijstje. We hebben deze kunnen afstrepen. Zeker meer dan drie dagen hebben we rondgelopen met een constante glimlach. Wat een Koninginnedag!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!