De paden op, de lanen in......

Nyaung Shwe to Kalaw

Na een heerlijk ontbijt en een goede hete douche is het tijd om afscheid te nemen van onze Birmese vrienden. We betalen de symbolische 50 dollar en bedenken ons dat we daar wel vreselijk mee geboft hebben. Ik leg uit dat we met de bus naar Kalaw willen à resoin van 15000 Kyats per persoon. De eigenaresse vraagt of we niet een taxi willen voor 20000 Kyats. Nou die keuze is snel gemaakt!

De taxirit duurt ruim twee uur en dan komen we in een schattig stadje genaamd Kalaw aan. Wij willen perse naar de Eastern Paradise maar de taxichauffeur heeft een broer/oom/neef die een veeeeeel mooier onderkomen heeft. We laten ons niet vermurwen en checken voor 20 dollar per nacht in bij onze eerste keuze. Volgens mijn kopietjes van de Lonely Planet (LP) is het ontbijt fantastisch.

Vervolgens gaan we op zoek naar een travelagency. Een trekking maken lijkt ons een goede manier om in contact met de bergvolken te komen en bovendien is het een sportieve uitdaging bij een temperatuur van bijna 40 graden. Ook hier heeft onze chauffeur een goed adresje voor. Na een korte uitleg van zijn broer/oom/neef besluiten we dat we er weinig vertrouwen in hebben. We betalen de chauffeur en gaan naar onze eerste keuze Sam’s Family trekking ook geselecteerd uit de LP, de bijbel voor de zelfstandige avonturier.

Je kunt er een, twee of drie dagen onder leiding van een gids op uit. Omdat er voor de trekking van drie dagen voor gevorderden nog 2 plaatsen available zijn, besluiten we na flink beraad deze uitdaging aan te gaan. We zijn immers bootcampers dus dat moet wel lukken. Het gaat om een traject van ruim 60 km dwars over bergen en door valleien. De eerste dag 7 uur lopen, de tweede dag 6 uur en de derde dag 5 uur en daarna met de boot terug naar Inle Lake. Onze bagage wordt voor ons doorgestuurd en dit alles kost 56 dollar per persoon inclusief overnachtingen bij de families en drie maaltijden per dag. DEAL!

Opgewonden stappen we stevig het dorp door om van alles in te slaan. Een strooien hoed op de locale markt en busje cooling talkpoeder voor de voetjes voor mij. Een handdoekje en twee inheemse sigaren voor Simon. Een dame achter een trapnaaimachine die nog uit de 18e eeuw stamt verstevigt mijn rugzakje voor het luttele bedrag van 1000 Kyats. Bij de apotheek vragen we of ze iets hebben om lekker in slaap te vallen. De man staart ons bedenkelijk aan en rommelt wat in zijn laatje. Hij rukt er een zilveren strip met 12 tabletten uit en knikt vriendelijk naar Simon. This will do the job!

Als we later aan twee koude bier en twee borden gebakken rijst met groenten zitten bekijken we de bijsluiter van de pillen. For the use of a Psychiatrist or a Hospital or a Laboratory only. Olanzapine Tablets blijken vooral goed te werken als treatment voor schizofrenie. Oei, dat is niet helemaal wat we zochten dus hup, weg met dat stripje gevaarlijk spul. ‘De gezonde buitenlucht en lichaamsbeweging zullen waarschijnlijk voldoende zijn om op natuurlijke wijze in slaap te vallen.

Om half 8 worden we bij Sam’s trekking verwacht dus na een hapje in een Nepalees eettentje gaan we terug naar Treasure Paradise om onze rugzakjes in te pakken.