All aboard!

Om een goede indruk te krijgen van de omgeving van Yangon wordt de circular train aanbevolen. Deze vertrekt vanaf het treinstation van Yangon en gaat met een grote cirkel om Yangon heen. De route verbind een aantal voorsteden rondom wat tot voor kort de hoofdstad was van Myanmar tot dat de regering in 2005 de regeringszetel verplaatste naar Naypyidaw.
Veel spoorwegverbindingen kent Myanmar niet en de aangelegde verbindingen zijn destijds onder Brits koloniaal bestuur aangelegd. Het langste traject is dat tussen Yangon en Mandalay, een route die vijftien uur in beslag neemt.

Mijn nieuwe koffer is gisteren beschadigd op de bagageband op Yangon International Airport aangekomen en met deze koffer achter me aan slepend door de stad gaan we naar de koffermaker. Een aardige en baardige meneer die een piepklein atelier heeft volgestouwd met afgetrapte koffers. Voor 4500 Kyat (€3) kan ik m'n koffer rond vieren ophalen.

Voor dat ik mijn koffer kan ophalen gaan we een stukje sporen rondom Yangon. Het gehele traject neemt, als je niet onderweg uitstapt, drie uur in beslag. Het station van Yangon is zoals dat hoort lekker groezelig. Wasgoed ligt tussen de sporen in te drogen in de zon, de stationschefs lopen autoriteit uit te stralen in hun uniform onderwijl bevelen uitdelend aan hun ondergeschikten en kraampjes verkopen spullen variërend van etenswaren tot wasknijpers.

Een kaartje voor de Tour de Yangon met deze TGV kost de helft van een enkeltje GVB in Amsterdam. We doen stations aan waar markten zijn waar verse waar wordt verkocht, monniken in-en uitstappen en volledige families met hun zojuist gekochte groenten en andere waren. Het is een alledaagse tafereel waar je met foto-en videocamera even lekker naar binnen kan gluren. De hoogste snelheid die de trein haalt op dit traject schat ik op zo'n zestig kilometer in. Het is leuk om dit te doen op het heetst van de dag. De trein is redelijk koel met alle deuren en ramen geopend.

We hebben in de trein kennisgemaakt met Morgan, een Française. Met haar gaan we na de rondrit nog wat eten in het park van Yangon. Inmiddels is mijn koffer gerepareerd. We regelen kaarten voor de bus naar Inle Lake voor morgen en strijken neer bij het naast ons hotel gelegen Bar Bar Restaurant. Inderdaad meer bar dan restaurant, met WiFi van de overburen en goedkope lokale whisky. Het is hier goed verpozen tot dat rond twaalven het licht zowel bij ons als bij Bar Bar uitgaat.