Nieuwjaarsduik met mutsen

Twaalf uur hebben we met de Isaan-posse afgesproken om te gaan picknicken in Isaan style op het strand. De dames, Pom en Oi hebben al wat inkopen gedaan: garnalen, ossenhaas en kip. Grote thermokisten met ijs met daar in o.a.: vlees, vis, Hong Thong ( Thaise whisky) en rijstjenever staan achter op de pickup truck. Onderweg stoppen we nog bij een lokale groenteman en kopen de dames nog groenten waaronder morning glory. Op een camping aan zee betalen we 50 Baht (EUR 1,25) pp om gebruik te maken van vier betonnen bankjes en dito tafel op twee meter vanaf de kustlijn.

Pom en Oi maken kwartier. Een kleipot van 30 centimeter hoog en 20 centimeter diameter dient als bbq en tevens als hittebron van de soeppot. Back home in Isaan gebruiken ze niet meer dan dit en worden hele gezinnen voorzien van eten d.m.v. deze portakitchen. Terwijl de houtskool wordt aangestoken leggen ze een aantal garnalen in een marinade met pepers, knoflook, kruiden en zuur. Als extra voorzorgsmaatregel gaan de garnalen eerstin een grote plastic zak met daar in sodawater (zeg maar Spa Rood) , worden geschud en gespoeld met schoon water, dit om te voorkomen dat de bekende slechte garnaal een aanval van maag-en darmwentelen veroorzaakt. Deze moeten een uurtje marineren en zijn dan rauw te nuttigen. Isaan sashimi. Onderwijl gaan de eerste plakken ossenhaas op de bbq. Hier is men nogal huiverig voor het van rauw vlees maar Chiel heeft ze uitgelegd dat medium rare heel goed te eten is. Gelukkig maar want doorgeslagen ossenhaas is als het loopvlak van een vrachtwagenband. Ik ben erg benieuwd naar de garnalen. Nadat er één is ontdaan van alle rode en groene pepers durf ik het aan. Ja, toch wel lekker maar nog steeds pikant maar goed te doen. De Hong Thong, aangemaakt met cola en ijs vloeit rijkelijk dankzij Oi die ieder leeg glas onmiddellijk weer aanvult. Pom zorgt er voor dat de borden en kommetjes gevuld blijven met eten. Rond twee uur is het tijd voor de traditionele Nieuwjaarsduik en gewapend met Unoxmuts rennen we het water met een temperatuur van 28 graden in. Net als in Zandvoort of Scheveningen maar dan net even anders. De tweede van Schiphol meegebrachte fles Pro secco knalt open en we toasten op 2012. Noi die nog nooit van zijn leven zee heeft gezien weet ook hier schelpen en krabben te vangen om te eten. Met alle respect voor onze Drentse vrienden maar dat zie ik hen echt niet doen.

Tussen zes en zeven als we bijna alles op hebben wordt het donker. De camping is inmiddels volgestroomd met Thai die ook massaal aan de bbq gaan. De groep naast ons wil ons graag nog wat te drinken aanbieden. Dus ontkomen we er niet aan om de door hun meegebrachte Johnny Walker Red Label te nuttigen. Ik vind het vies maar wil ze ook niet voor het hoofd stoten dus 1,2,3,4 in godsnaam en het is weg. Dat wordt gezien als aanmoediging en wederom heb ik zo'n glas voor me.

We verontschuldigen ons met de smoes dat Djadi zich niet zo lekker voelt en naar de hotelkamer moet. Als we het campingterrein verlaten en ons slingerend, stijgen en dalend achter in de pickup over de weg terug rijden zingen we meerstemmig Bohemian Rhapsody van Queen ondersteund door luchtgitaar en thermokist drumstel.

Riri

Wauw, dapper hoor, zo'n nieuwjaarsduik bij 28 graden!
wel sportief, die Unoxmuts!
Volgend jaar weer, maar dan in de Ijburgse plomp voor de deur? Ik moedig jullie aan!
xxxRiri