Vluchten en shoppen

De drie wijzen kwamen uit het Oosten, de drie onwijzen uit het Westen en gaan naar het Oosten. Heden ten dagen niet meer per kameel of ezel maar via EVA Air , vlucht BR0076 Amsterdam- Bangkok- Taipei. De kathedraal van de Boeing 777 stroomt om tien minuten over half tien die heilige avond vol en we vieren een heilige mis van elf uur. Onze gezagvoerder zal ons voorgaan in het heilige gebed, geholpen door de in groen gestoken misdienaressen. Na recente berichten in de media zijn we extra alert op eventueel misbruik. Maar gelukkig dit gebeurt niet tijdens onze mis. Het is half drie in de middag als we aankomen in Bangkok. We regelen een taxi die ons verder naar het Oosten vervoert. Geen beter oord om de geboorte van kindeke Jezus te vieren dan in Pattaya, residentie van de Anti-Christ. Het beoogde hotel zit vol. De reservering voor morgen en overmorgen, twee kamers is in orde. Maar vanavond gaat niet lukken.Met onze geduldige taxichauffeur zijn we inmiddels drie hotels verder, Areca Lodge heeft een prachtige kamer. Bovendien voorzien van zwembad, ontbijtbuffet en WiFi. Bij de inpandige kapper gelijk maar het kapsel laten fatsoeneren. Dan is dat ook maar gebeurd. Inmiddels is Linda begonnen met het chanten van een mantra: 'ik heb zulke rare dingen meegenomen in mijn koffer'. Een eindeloze herhaling die haar in een staat van extatische winkeldrift brengt. Mike Shopping Mall is immers een kleine drie minuten verwijderd. Als een mak en gedwee schaap sjok ik achter de dames aan door het Eldorado. Als we de uitgang aan de andere kant bereiken gaat Eldorado naadloos over in een boulevardlange nightmarket. Bestaat twee keer voor eeuwig? Is twee keer eeuwig in de hel mogelijk? .