Berjaya Air naar Singapore

Singapore. Onze volgende stop. Gezien de tocht naar Tioman zijn we geen fan meer van de ferry. De zure teruggekopte Nutricialucht van kotsende koters aan boord staat ons nog levendig bij. Berjaya Air onderhoudt een lijndienst tussen Tioman en Singapore met een viermotorige bovendekker van Canadese makelij, een Dash 7. http://www.unb.ca/transpo/mynet/dash_7_1.jpg

Het inchecken duurt even want de internetverbinding ligt eruit. Veel maakt dat niet uit want de binnenkomende vlucht uit Singapore heeft een uur vertraging. Uiteindelijk zit het toestel vol, alle achtentwintig passagiers zijn aan boord. Helaas ook die afschuwelijke Hollanders met dito krijskoters die ook in het resort verbleven. Type o zo hippe eco bakfietsouder met designbril en een attitude zum kotzen. Ik weet zeker dat als ik met de pet zou rond gaan in het vliegtuig om een huurmoordenaar te bekostigen ik geld zou over houden. De luchthaven van Tioman is piepklein met één baan gelegen tussen de heuvels. Het opstijgen is een spektakel op zich want direct na het loskomen van toestel moet de Dash 7 wegdraaien naar links om de tegemoetkomende heuvels direct te ontwijken. De vlucht zelf is nog geen uurtje. Aangekomen op Singapore Changi Airport boeken we direct de vlucht naar Krabi Thailand die de volgende dag vertrekt. Nu eerst Singapore in maar een beetje budgethotel is bijna niet te krijgen, We nemen de taxi naar Bugis, de wijk in Singapore waar veel te doen is. Hotel 81 op Middle Road bevindt zich op een steenworp afstand van het wereldberoemde Raffles Singapore Hotel(so close but yet so far)en deze ligging is aan het kamertarief te merken. De kamer is niet meer dan een vierkant van drie bij drie meter zonder raam en kost toch EUR 65.

Ja, dan Singapore in, Absoluut een metropool. Rijdt iedereen hier de nieuwste BMW? Hier wordt veel geld verdiend en uitgegeven. Neem maar een zak geld mee als je hier wilt eten, drinken en winkelen. De Singapore dollar vliegt je zak uit. Bij de Raffles Shopping Mall is het Cartier, Rolex en andere niet voor gewone stervelingen betaalbare merken die de toon zetten. In de kelder bevindt zich een foodcourt. Wij kiezen de japanner waar je bij binnenkomst een chipcard krijgt, diverse stalletjes kan afgaan en er telkens een bedrag wordt bijgeschreven op de kaart die bij het verlaten van de tent wordt afgerekend. Sake, teppanyaki, sushi, sashimi en andere Japanse varianten zijn aanwezig. Drie uur later, wat sake verder verlaten we vloeibaar japans pratend en veertig euri lichter de Nippon Experience.

Dan nu maar Boat Quay. Een uitgaansgebied met bars, restaurants en live bands. Bij Mulligans Irish Pub drinken we nog wat en nemen dan de taxi naar het hotel.