HG uit SG

Met lichte vertraging vertrekt onze vlucht vanaf Schiphol naar Singapore met Singapore Airlines. Prachtig, alles nieuw met fraaie dames die hun even fraaie benen uit dito lijf rennen om het de passagier maar naar de zin te maken. Zo krijgen we een zakje uitgereikt van Givenchy made for Singapore Airlines met daarin een tandenborstel, tandpasta en sokjes om vervolgens op de menu- annex wijnkaart te bekijken hoe aangenaam we de vlucht laten verlopen. We zitten aan stuurboord achter de vleugel en hebben drie stoelen tot onze beschikking. Dit is géén Arke.

Na een vlucht van ruim twaalf uur bereiken we Singapore rond zes uur lokale tijd. Het is nog donker als we boven de haven van Singapore vliegen en de lichten van de stad een adembenemend schouwspel opleveren. Singapore's Changi Airport is groot, heel groot.

De afhandeling van de koffers en de passage langs de douane verlopen vlekkeloos, in ieder geval beter dan onze medelander Johannes van Dam destijds, niet te verwarren met de culinaire recensent uit het Parool. Een taxi wordt gecharterd naar Harbour Front Terminal. Singapore's skyline in het ochtendgloren is meer dan indrukwekkend. Evenals de Harbour front trouwens. Vanaf de kade zien we de ochtendzon Sentosa Island verlichten: een soort Disney World. Skytrains op monorail vliegen over space trajecten door de lucht. En ja, alles is in tegenstelling tot andere Aziatische landen, schoon. Hygienisch, klinisch.