Tot tien tellen

De overtocht naar Koh Chang duurt een ruim half uur, het in- en ontschepen van de voertuigen niet meegerekend. We sluiten aan in een lange rij. Voorzichtige inschatting, met de rij voor ons wordt dit niet de ferry van twee uur. We staan met draaiende motor, vanwege de airco, in de rij. Het busje is vol en benauwd. Als de ferry van twee uur vertrekt weten we: of we blijven in het benauwde busje of we stappen uit en trotseren de verzengende hitte. Het wordt optie twee. Met stationair draaiende motor is de mechanische ventilatie niet opgewassen tegen elf gerecyclede adem- en andere geuren producerende volwassenen.

Gelukkig wordt het de ferry van drie uur en we stappen aan boord uit het busje. Twee redenen: het verkoelende zeebriesje en het is niet veilig, mocht de ferry om welke reden dan ook water maken.

Na de overtocht stappen we weer in het busje om iedereen af te zetten bij de juiste accommodatie. Wij blijven als laatsten over. We hebben toch duidelijk onze bestemming op White Sands Beach aan de chauffeur doorgegeven. Aangezien we hier zeven jaar geleden ook waren weten we zeker dat hij veel te ver is door gereden. We starten onze eigen navigatie op de telefoon en tonen hem waar hij moet zijn. Nog steeds volhardt de chauffeur zijn eigen koers en raken wij lichtelijk geïrriteerd. Nogmaals op de navigatie ziet hij kans om de weg niet te vinden. Met de navigatie app in de hand zijn wij de Thaise Tom Tom. Als we dan eindelijk onze bestemming bereiken en hem vriendelijk bedanken voor deze niet gevraagde maar toch gekregen eiland tour gooit hij boos onze koffertjes op straat en roept er iets lelijks in het Thais bij.

Ik heb het nu wel gehad met mijn geduld en steek mijn middelvinger naar hem op. Als een Thai boos wordt verliest hij zijn zelfbeheersing en lijdt hij gezichtsverlies. Deze man probeert mijn middelvinger te overtreffen en pareert met twee middelvingers. Bovendien is hij zichtbaar driftig verhit.

Ik heb geen derde middelvinger en twee middelvingers opsteken zal resulteren in een gelijkspel. In blessuretijd steek ik mijn pink op. De scheidsrechter fluit de wedstrijd af en FC Glazpol gaat door naar de volgende ronde.