Noordwaarts

Noordwaarts, Linda

Vandaag staat een fikse reis van 858 km op de agenda. Eerst vijf uur met de bus naar Bangkok, southern busterminal, dan taxi naar Don Muaeng airport en door met Air Asia naar Udon Thani. De reisleidster (moi) heeft dit zorgvuldig uitgestippeld met eventuele vertragingen ingecalculeerd.

De vriendelijke gastvrouw van het Baan Por Pla resort brengt ons om half negen naar de bus. In onze mini koffertjes zit een baal met vers gewassen en gestreken kleding. In de knapzak twee chocoladebroodjes, twee bananen en een grote fles water. Daar moeten we het de komende vijf uur mee doen.

De busreis verloopt zeer voorspoedig, we kijken op Netflix twee afleveringen van Suburra en om 13.45 uur stappen we in Bangkok uit. Na een korte supermarktstop grijpen we een taxi richting het vliegveld. Keurig op tijd voor onze vlucht naar Udon Thani maken we dankbaar gebruik van de faciliteiten op het vliegveld. Gyoza, california maki, bier en goed gezelschap verwent en herstelt de innerlijke behoeften.

Boarden bij Air Asia is militair en daar gaan we. De ondergaande zon kleurt de lucht roze en oranje. Anderhalf uur later landen we op Udon Thani. Een medewerker van The President Hotel staat al op ons te wachten. Een kwartier later zitten we aan een koud biertje in de tuin bij het zwembad.

In het restaurant nemen we plaats om van de gerechten uit Isaan te genieten. Simon en ik kiezen allebei de Thai spicy beef salad, een van onze favorieten. We benadrukken nog even dat mai pet (niet scherp) voor ons voldoet. Wanneer de borden aankomen zie ik de pepers al liggen. Mai pet aan m’n hoela. Oneetbaar voor Siem, ik sla me er krachtig doorheen. Ter compensatie laten we ook een portie friet aanrukken. Dat er slasaus bij zit ipv mayo maakt niet meer uit. We gaan naar bed. Morgen gaat de wekker om 05.15 uur, we hebben een privé chauffeur gehuurd om naar de Red Lotus Lake te gaan. Daarna gelijk door naar de Friendship bridge die het Thaise Nong Khai met Vientiane, Laos verbindt.