Chumphon Retro Box

Na 's morgens op Koh Tao twee keer te hebben gedoken blijft er nog tijd over om in de middag over te steken naar het vasteland per snelle catamaran. Deze doet er ongeveer twee uur over om de pier van Chumphon te bereiken. Daar staat een busje klaar om ons naar ons hotel in Chumphon te brengen. Chumphon is een drukke provincieplaats. Het is van belang om iets te vinden waar het comfortabel vertoeven is. Het wordt het Retro Box Hotel gelegen op een centraal punt in de stad niet ver van bus -en treinverbinding.

We blijven maar een nachtje in Chumphon. De volgende dag willen we verder omhoog in Thailand. Hoe, wat en waar is nog nog niet geheel duidelijk. De meningen zijn verdeeld.

Containers, daar is het Retro Box Hotel van gemaakt. Veertig voet containers oftewel trailer formaat, 13,6 mtr lang. Alsof iemand met LEGO-blokjes heeft zitten stapelen. In het midden bevindt zich een klein zwembad. De luxe kamers zijn een halve container, 20 voet lang en hebben een terras ter grootte van een containerdeur diep (plm. 120 cm ) en een breedte van een container (plm. 245 cm) met een trapje direct het zwembad in. Er zijn vier van dit soort kamers rondom het zwembad. Zo'n luxe kamer hebben wij niet. Onze kamer is op de eerste verdieping. Daar zijn de containers opgesplitst in drie kamers. Dertien komma zes meter gedeeld door drie is vier komma drieënvijftig. In die ruimte 4,53 bij 2,40 bevindt zich een groot tweepersoons bed, een koelkastje, airco, tv en badkamer met toilet en warme douche. En dat slechts voor €18,33

Na een zeer verkoelende duik in zwembadje gaan we stadje in. In de lokale Bijenkorf koop ik een mooi lichtblauw getailleerd overhemd met lange mouwen voor 400 baht. Dat is ongeveer dezelfde prijs als een grote fles fles Sang Som.

Die fles Sang Som kopen we bij de Seven Eleven en nemen we mee naar een openlucht restaurant waar een grote uitstalling ligt van verse garnalen, inktvis, schelp- en schaaldieren en vissen. We bestellen een emmer ijsblokjes, een flesje sodawater en schenken ons een glas gevuld met Sang Som, ijs en een heel klein beetje sodawater. Het is acht uur geweest dus we moeten opschieten om de verloren uurtjes borreltijd goed te maken.

Als we een beetje op niveau zijn wordt het tijd om ook nog wat te gaan eten. Lin neemt iets met groente en varkensvlees maar mijn belangstelling gaat uit naar de kapoen, een grote zeebaarsachtige vis. " How do you like? I can make any style" wil de chef weten. Any style is vrijwel altijd zeer pikant. Garlic & pepper deepfried wordt het. Dat is altijd de meest veilige bereidingswijze gebleken om te voorkomen dat je Vlammende Vis krijgt voorgeschoteld.