Happy birthday Bob!!

Als we acht uur sā€™ morgens wakker worden en ontbijten klinkt de lome sound van reggae uit de speakers. Ammy roept heel enthousiast: "Good morning, today Bob Marley birthday. Tonight big party, celebrate Bob!"

Goed vooruitzicht. Altijd leuk zo'n vrolijk feestje, al zal Bob helaas niet tracteren. De hele dag komen diverse reggae artiesten voorbij. Rita Marley, Ziggy Marley, Bob zelf uiteraard en diverse andere artiesten die de melodieuze afterbeat uit Jamaica wereldwijd bekend hebben gemaakt. Normaal gesproken gaat zo iets na enige tijd vervelen maar hier op strand van Koh Lanta is het goed te hachelen.

We hebben aan Ammy gevraagd of de kok ook Deep Friend Pork kan maken. Reepjes varkensvlees wat gedroogd wordt in de zon, vervolgens gemarineerd en besprenkeld met sesamzaadjes. Daarna gaat het kort in de frituurpan. We hebben het thuis zelf weleens gemaakt en het is erg lekker met een pittige zoetzure saus.

Wanneer we terug komen van onze dagelijkse zeven kilometer lange strandwandeling en het tijd is om te lunchen vertelt Ammy dat ze de kok opdracht heeft gegeven om dit te maken. Het is een gerecht wat typisch is voor de noordelijke provincie Isaan maar hier in het zuiden niet echt bekend is. Ze is erg benieuwd naar onze recensie. Het is echt voortreffelijk klaargemaakt. " Excellent Ammy, aroy maak"!

Bob's feestje is nog niet afgelopen. 's Avonds gaan we naar de naastgelegen bar om het leven en werk van ome Bob te vieren. Becky, Lin, Ammy en haar vriend beginnen rustig met de Sam Song maar naar mate de avond vordert komen de Fireballs voorbij. Een sterk alcoholische drankje met een rietje er in. Het goedje wordt aangestoken en het is dan de bedoeling dat het snel wordt opgedronken anders is de alcohol in het drankje opgebrand. Toch weet Becky door de tuk tuk weggebracht veilig thuis te komen en bereiken wij onze bungalow zonder kleerscheuren. Morgen wacht ons een boottocht van twee uur naar Krabi om vervolgens vier uur in het kleine busje naar Khao Lak te rijden.